onsdag den 22. september 2010

muh muh muh

Jeg har noget med køer! Jeg har tegnet en ko, der kravler ud af en Ekspres mælk. Jeg har skrevet, at ord ikke er brølende køer, der gnubber mulerne mod  tændernes gitter. Jeg har malet maleriet, der kan ses her. Maleriet er fra 2000, og det viser, at min ko-mani ikke er en pludselig indskydelse. Det er en dybt forankret størrelse.

Hvorfor er jeg optaget af køer? Jeg ved det ikke! Jeg er ikke vokset op på landet. Men som barn, kørte jeg rundt sammen med “Gakkefar” (fodnote1) i hans Hanomark og hentede kreaturer, der skulle slagtes - han havde sin egen slagterbutik. Og jeg kan huske, at vi en gang var på en gård i flere timer, fordi de ikke kunne få en ko ind i Hanomarken. Og jeg har haft to ko-skind, en fra en sortbroget ko og en fra en jersey ko. Men det er kun erindringer om køer, der ikke forklare hvad koen repræsenterer for mig.

Et typisk træk ved min omgang med koen er, at jeg skildrer koen som offer. Koen er offer for det moderne effektive industrisamfund. Men hvorfor har jeg valgt koen og ikke burhøns eller grise? Måske fordi koen er det største af de nævnte dyr, og det dyr, der ser mest sympatisk og tilforladelig ud. Dvs., at størrelse og fremtoning har betydning for - om ikke hvem jeg definerer som offer - så i hvert fald, hvem jeg fremhæver som offer.

Hvad kan andre bruge mine offer-ræsonnementer om dyr til? Ingenting - udover, hvis man selv kan genkende samme tankemæssige adfærd hos sig selv, hvorved jeg sætter ord på denne tankemæssige adfærd. Jeg tror mine vurderingskriterier er helt arketypiske og banale, ligesom ingen plages af moralske skrupler over at træde på en tissemyre. Hvorfor forventer jeg så at læseren, skal bruge sin kostbare tid på at læse dette her?

Fordi jeg vil vise læseren, at han/hun søger efter mening i alt, hvad han/hun foretager sig GAB GAB GAB

MUH MUH MUH fordi jeg vil vise, at jeg er lige så uartikuleret som en ko!

MÆ MÆ MÆ - NÆ NÆ NÆ Fordi jeg vil vise det helt igennem grimme maleri, jeg en gang malede for 10 år siden? Netop! Der findes ingen anden grund, og det må være grund nok, for der findes ingen anden grund……måske lige ud over at jeg keder mig, og jo skal bruge min tid til et eller andet fornuftig, det har jeg læst et sted, at det er fornuftigt GAB GAB GAB

Fodnote 1: gakkefar, min lillebrors fars far, jeg kunne ikke tale rent som barn (gik faktisk til talepædagog), og i stedet for farfar kaldte jeg ham gakkefar!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar